Pages

Monday, 12 December 2011

Doa Elak Maksiat

tadi terbace paper tentang budak 12 tahun (pompuan) berzina dgn budak lelaki umo 13 tahun sehingga melahirkan anak...ish..ngeri betol berita zaman sekarang...budak2 zaman sekarang ni cepat sunggoh matangnye!!huhu..


YA ALLAH..peliharalah keturunanku daripada melakukkan zina...aminn~~~


Sekadar nak berkongsi sepotong doa yang diajar oleh Rasulullah SAW untuk elak kan diri kita dan ahli keluarga daripada maksiat


Cara:Letak tangan di dadanya (anak2/kawan2/diri sendiri), dan bacalah doa ini:

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ ذَنْبَهُ، وَطَهِّرْ قَلْبَهُ، وَحَصِّنْ فَرْجَهُ

Maksudnya:  “Ya Allah, ampunilah dosanya, bersihkan  hatinya dan peliharalah kemaluannya” Riwayat Ahmad no.22265
Doa ini dipetik dari sebuah hadis daripada Abu Umamah r.a, ketika seorang pemuda mendatangi Rasulullah SAW untuk meminta izin berzina. Rasulullah SAW tidak terus memarahi dan melarangnya, namun Baginda SAW memberikan analogi untuk mengugat perasaan lelaki tersebut dengan memberikan soalan:

“apakah kamu suka bila perzinaan itu dilakukan terhadap ibumu?”


tentu saja dia menjawab tidak suka, manusia manakah yang mahu ibunya diperlakukan begitu. Lalu Rasulullah bertanya lagi secara berurutan, apakah ia suka bila dilakukan terhadap anak perempuannya, saudara perempuan dan makciknya. Pemuda tersebut kemudian sedar tentang impak buruk zina dalam masyarakat lalu terus bertaubat.

Source : Ustaz Zahazan Mohamed

p/s:  Betapa hebatnya Rasulullah S.A.W menggunakan teknik psikologi untuk mempengaruhi pemuda itu menjauhi zina. Baginda tidak marah atau mencerca.

No comments:

Post a Comment