Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers Daisypath Anniversary tickers

Pages

Thursday 29 December 2011

Tips Penggunaan CD

1. Bagi Suri Rumah sepenuh masa, anda tak ada masalah langsung utk guna CD ni, tapi minimum disarankan adalah 10 keping. SEBABNYA sehari purata penggunaan lebih kurang 5 ke 6 keping jadi anda ada masa untuk basuh dan lebih panjang jangka hayat CD ni.
2. Bagi Ibu yang bekerja, minimum disarankan adalah 20 keping, kalau di Europe mereka cadangkan 30 keping ke atas. Sebabnya anda boleh kumpul 3 hari sekali baru basuh, jadi lebih banyak CD anda, masa anda membasuh dapat dikurangkan ke 2-3 kali seminggu.
3. Sebelum tiba hari membasuh, bilas dulu CD yang dah diguna supaya kesan 'Poo' boleh hilang. Anda boleh bagi CD pada BABY SITTER, jelaskan tukar CD sama macam tukar PAMPERs, 'Poo' buang dalam mangkuk tandas, lepas tu simpan CD tu dalam beg Plastik, "masa anda nak ambik baby anda nanti, ambik CD sekali ok?" lepas sampai rumah, bilas terus, kemudian bolehlah memasukan CD dalam washing machine terus basuh dan jemur (jangan campur dgn baju lain).
4. Bagi ibu bapa bekerja dan ingin menggunakan Cloth Diaper pada Hujung Minggu. Mudah saja, 5 keping CD dah boleh menjimatkan anda. Tapi dengan cara ini, kita tak dapat nak betul-betul minimumkan kesan bahan kimia dari 'PAMPERS' sebab kita hanya guna CD pada Hujung Minggu, sedangkan kita guna 'PAMPERS' 5 hari (working days).
5. Untuk menjamin jangka hayat CD,anda masukan CD ke dalam Laundry Bag lepas tu baru masukan ke dalam Washing Machine.
6. Anda kena kesan sendiri bilakah waktu anak anda kerap 'Pee' atau 'Poo', dengan cara ini anda boleh tentukan berapa insert yang perlu anda guna dalam Pocket Pant.
7. Daya serapan CD lebih tinggi selepas beberapa kali cucian.

No comments:

Post a Comment